Na de oorlog werd de productie van de melk opgedreven. Al gauw zat men met een overschot. In 1959 wilde men de melkoverschotten wegwerken door actie te voeren. In Nederland had dit al goede resultaten opgeleverd. Een ‘Melkbigade’ werd opgericht in België met als doelgroep de 8 tot 14-jarigen. Na een klein communautair probleem over de letter ‘M’ ging de actie toch door. Een ganse campagne komt op gang met als doel de jeugd meer melk te laten drinken. Om ‘Melkbrigadier’ te worden moest men gedurende 30 dagen telkens 1 glas melk drinken. Als beloning kreeg men dan een lidkaart waarmee men voordelen kreeg of kon deelnemen aan wedstrijden. Wanneer ook ‘Nonkel Bob’ met de poppen Mon en Tuur zijn schouders onder het project zet loopt de campagne als een trein. In 1962 wordt de 500.000ste ‘melkdrinker gevierd. Vanaf 1965 gaat het bergafwaarts met de leden en in 1970 is het gedaan. Wat zeker is blijven hangen bij de melkgeneratie (wie geboren is tussen 1950 en 1962) is de lijfspreuk: ‘Milleke Melleke Mol Karwitsel Karditsel Kardol.