In de église des Récollets van Verviers wordt een Mariabeeld met kind bewaard uit de 17de eeuw dat bekend staat als de La Vierge Noire. Het beeld zou zwart geworden zijn door de rook van kaarsen, door een brand en door de vervuiling. Maar de historische verklaring van de ‘Zwarte Madonna’ is een ander verhaal. De zwarte kleur van de Madonna’s is in het begin bewust gekozen door het beeld zwart te schilderen of door te kiezen voor een donkere houtsoort.  De bijbel vermeldt de zin: ’Ik ben zwart maar lieflijk’. Dit slaat op de koningin van Sheba. Zwarte godinnen komen in de geschiedenis meer voor. De Kelten vereerden Freya en Ana, deze godinnen zijn de voorlopers van de zwarte madonna’s. De eerste afbeeldingen van zwarte madonna’s in Europa stammen uit de 11de-12de eeuw. Het christianiseren van oudere (natuur)goden was een doelbewuste politiek. Het beeld is in tweede instantie beroemd omwille van een mirakel: op 18 september 1692 zocht de bevolking toevlucht in de kerk omwille van een aardbeving en stelde vast dat Maria en het Kind Jezus elkaar aankeken wat eerder niet het geval was, dat de handen van beiden dichter bij elkaar kwamen en dat het Jezuskind dichter bij zijn moeder stond

VAR 00243

Op de voorzijde van de ovale devotiemedaille, gemaakt van een koperlegering, staat in de rand de tekst: ‘VIERGE MIRACULEUSE AVANT LE CHANGEMENT DU 18.7E1692’. In het midden staat een gekroonde Maria met kind, allebei op een voetstuk. In de linkerhand houdt Maria een scepter vast met een kruisteken. Het kind houdt de armen naar voren gestrekt alsof het iemand wil omarmen. Op de keerzijde staat in de rand de tekst: ‘N. DAME DE VERVIERS. P. P. N’. Onderaan staat een kleine letter ‘T’. In het midden van de andere zijde staat een gelijkaardige voorstelling als op de voorzijde behalve dat ook het Jezuskind gekroond is en het kind de scepter vasthoudt met de rechterhand terwijl Maria deze hand ondersteunt. Het kind slaat de linkerarm rond de nek van Maria. Afmetingen: 25,7 x 19,4 x 0,9 mm.