Het bedrijf ‘Société Céramique’ werd opgericht in 1863 in Maastricht en bestond tot 1958. Het bedrijf vervaardigde duizenden stukken aardewerk. Ook aardewerk met religieuze taferelen werd gemaakt. Een reeks van 12 taferelen over het leven van Christus werd genummerd van 1 tot 12. Twee borden uit deze reeks met de nummers 3 en 4 worden hieronder afgebeeld. De ganse reeks kreeg volgende onderschriften:

  1. Naissance de Jesus Christ
  2. Adoration des rois
  3. Purification de la vierge
  4. Fuite en Égypte
  5. Jesus parmi les docteurs
  6. Baptème
  7. Jesus Christus
  8. Noces de Cana
  9. Nicodème
  10. La Samaritaine
  11. Marthe et Marie
  12. Vendeurs chassés

Transferprintingmethode

Oorspronkelijk werd de versiering op aardewerk (majolica, faience, porselein,…) met de hand geschilderd.   In 1752 werd voor de transferprintingmethode te Liverpool een patent gevraagd. De methode werd ontwikkeld door John Sadler en Guy Green. Een gepolijste koperen plaat, waarin de voorstelling gegraveerd was, werd eerst met inkt bestreken. Hierop werd een met zeep behandeld zeer dun vel papier gelegd en geperst. Dit papier, met de verse druk in spiegelbeeld, werd met de bedrukte zijde op de te versieren wand van het ongeglazuurde voorwerp aangebracht. Dan werd het papier bevochtigd, waardoor de zeep zich oploste en het papier verwijderd kon worden. Na het drogen van de opdruk werd het aardewerk eerst gebakken op 1200°C, daarna geglazuurd en vervolgens opnieuw gebakken op 1000°C. Met deze techniek kon gemakkelijk op een identieke manier aardewerk versierd worden in grote hoeveelheden. Vanaf 1820 past men de techniek ook op het vasteland toe.

VAR 00130

Het soepbord werd gemaakt met de transferprintingmethode met zwarte inkt. De versiering van de vlag van het soepbord werd gemaakt met 3 verschillende stukken papier. Hierdoor sluiten de voorstellingen niet goed op elkaar aan. De aanzetten zijn goed zichtbaar. In grote bogen werden de portretten van Maria en Jezus aangebracht. Jezus werd afwisselend met en zonder doornenkroon afgebeeld. Tussen deze portretten werden 3 afbeeldingen van christelijke symbolen voorzien: een kelk met hostie, een doorboord vlammend hart en een combinatie van een kruisbeeld/bijbel/anker. Op de uiterste rand van de vlag werden tussen elke voorstelling engeltjes voorzien, bestaande uit een hoofdje en vleugeltjes. Op de spiegel staat een cirkelvormige voorstelling. De achtergrond bestaat uit een aantal draperieën. Links achter de draperie staat de helft van vermoedelijk negenarmige Joodse kandelaar die op een altaar staat  waarop langs de zijkant een duif werd afgebeeld. Het tafereel bestaat uit 4 personen. De persoon links zit in een knielende houding en neemt het Jezuskind aan uit de handen van Maria die op haar uitgestoken voorarmen twee duiven draagt. Links van Maria staat Jozef. Onder het tafereel staat de tekst ‘Purification de la vierge no 3’. Op de achterzijde van de schotel staat het gedrukt merk van het bedrijf en een onduidelijk blindmerk dat lijkt op ‘2B’.  De afmetingen van het soepbord zijn: 24 x 4,8 cm. Datering: einde 19de eeuw.

VAR 00131

Het soepbord werd gemaakt met de transferprintingmethode met zwarte inkt. De versiering van de vlag van het soepbord is dezelfde zoals op de schotel hierboven met het verschil dat de versiering van de vlag van het soepbord werd gemaakt met 8 verschillende stukken papier. Hierdoor sluiten de voorstellingen niet goed op elkaar aan. De aanzetten zijn goed zichtbaar. Op de spiegel staat een cirkelvormige voorstelling. In een rotsachtige omgeving loopt links Jozef met een stok in zijn rechterhand, de stok rust op zijn rechterschouder. Rechts op het tafereel zit Maria schrijlings op een ezel. Ze houdt het Jezuskind dicht bij haar borst. Onder het tafereel staat de tekst ‘Fuite en Égypte no 4’. Op de achterzijde van de schotel staat het gedrukt merk van het bedrijf en een onduidelijk blindmerk dat lijkt op ‘K3’. De afmetingen van het soepbord zijn: 23 x 4,1 cm. Datering: einde 19de eeuw.