De spoorweg tussen Luik en Namen wordt spoorlijn 125 genoemd. Het traject, inclusief het station Flémalle-Haute, werd opengesteld op 18 november 1850 op de linkeroever van de Maas. De door een Engelse maatschappij gebouwde spoorlijn werd op 1 januari 1855 overgenomen door de ‘Compagnie du Nord-Belge’, een zustermaatschappij van de Franse maatschappij ‘Chemin du fer du Nord’. Het traject sloot aan op spoorlijn 154, de verbinding tussen Givet en Namen, die eveneens door dezelfde firma werd geëxploiteerd. Na de Tweede Wereldoorlog werd de maatschappij geïntegreerd in de NMBS. Dit soort loodjes werd gebruikt voor het afsluiten van geldzakken voor transport. In de geldzakken zaten de verdiensten van de verkoop van treintickets die naar de centrale diensten werden gestuurd. Maar ook voor het afsluiten van zakken en kisten die kostbare of gevaarlijke materialen bevatten werden dergelijke loodjes gebruikt.

Met medewerking van www.trainworld.be

Het loodje van treinstation Flémalle-Haute

Op de voorzijde van het verzegelloodje staat in de rand, binnen een cirkel, de tekst ‘NORD-BELGES’ en onderaan staat een onduidelijk vijfpuntig sterretje. In het midden staat een kleine cirkel waarbij de binnenste ruimte verzonken is. Mogelijk stond hier nog een vermelding. Op de keerzijde staat in de rand de tekst ‘HAUTE-FLÉMALLE’ en onderaan een vijfpuntig sterretje. In het midden staat dezelfde cirkel met inzinking als op de voorzijde waarin het cijfer ‘1’ staat.